Sales, sales en nog eens sales!

De race om nieuwe klanten is de dagelijkse realiteit van veel ondernemers. En dit is niet alleen voor jouw organisatie zo, maar ook dat bij die van de concurrent. Als metafoor voor het ondernemerschap vergelijk ik dit vaak met een benzine motor.

De interne componenten van de motor, de techniek, benzine, olie en de bougies, zijn de interne bedrijfsprocessen die de organisatie motor eventueel doen laten draaien. Denk hierbij aan administratie, marketing, inkoop, finance en alles om jouw product of dienst te ontwikkelen. Wanneer al deze componenten perfect op elkaar zijn afgestemd en afgesteld. Dan alleen, kan de organisatie motor gecombineerd met mankracht misschien wel een fantastische prestatie gaan opleveren.

Maar wacht, er is nog één super belangrijk onderdeel wat aan de organisatie motor moet worden toegevoegd, om juist die prestatie te kunnen leveren. Zuurstof!

Sales is de zuurstof van iedere organisatie. Sales is wat de organisatie motor doet laten draaien. En zeker, je kunt als bedrijf intern de perfecte motor hebben ontworpen, met alles technisch in orde en alles goed op elkaar afgestemd. Maar zonder zuurstof zal de motor echt niet blijven draaien. En zal je als ondernemer bij de keel gegrepen gaan worden, wanneer je met jouw bedrijf niet genoeg new business binnen zal gaan halen. En zal je net als een motor zonder zuurstof gaan verstikken en vastlopen. Maar erger nog ook een slechte prestatie gaan leveren.

Sales, Sales en nog eens Sales

Ja maar, meer sales is toch belangrijk?

Absoluut, zoals gezegd is sales de zuurstof van iedere organisatie. De motor is een metafoor hiervoor, dat veel bedrijven eerst beter zouden moeten gaan leren afstellen. Voordat ze überhaupt alles op alles zetten om zich met new business bezig te gaan houden. Want we zien toch ook vaak een verstikking optreden op het moment dat er juist enorm veel new business in één keer binnenkomt.

Dus zorg ervoor dat het bedrijf, de techniek en het afstellen van de motor (de interne bedrijfsprocessen) goed op orde zijn. Alvorens je aan meer new business gaat denken als ondernemer. Want wanneer intern alles gesmeerd loopt, alleen dan zal je als eerste over de finish kunnen gaan crossen. Om zo de concurrentie ver achter je te kunnen laten.

Vele bedrijven, en zeker in de opstartfase, willen in de eerste instantie heel hard gaan racen. Maar de interne organisatie motor is daar nog niet geheel op afgestemd. En zullen zij wanneer ze in de race zitten, hun marktaandeel gaan verliezen aan de concurrent, die wel haar interne organisatie motor goed op orde heeft. Want daar loopt wel alles gesmeerd en is alles perfect afgesteld.

Conclusie van te veel sales!

Sales blijft een proces, een onderdeel van de organisatie motor waar vaak aan gesleuteld dient te blijven worden. Veel bedrijven besteden eerst veel geld aan sales- en marketing oplossingen, voordat de interne organisatie motor is geoptimaliseerd. De keerzijde is dan ook, wanneer de leads massaal binnenstromen, dan ontstaat er ineens paniek en is er te weinig zuurstof om de organisatie draaiende te houden. Vervolgens stapelen de interne problemen zich op, waardoor de kwaliteit en de prestaties van de motor sterk achteruitgaan. Hierdoor zal er zo dan net genoeg zuurstof in de onderneming aanwezig zijn, om de motor draaiende te blijven houden.

Wil jij meer business tips in jouw mailbox ontvangen?

Abonneer je dan gratis op onze nieuwsbrief!

Als jij als ondernemer wilt excelleren met jouw motor en de race van de concurrent wilt gaan winnen. Onthoud dan, dat eerst de interne organisatie motor perfect gesmeerd en afgesteld dient te worden voordat je aan meer nieuwe klanten wilt gaan denken.

Excelleren met jouw organisatie? Een paar simpele tips!

  • Onderzoek eerst intern of er voldoende ruimte is voor nieuwe klanten.

  • Is de organisatie wel klaar voor meer new business?

  • Zoniet, moet je als organisatie dan wellicht meer personeel gaan aannemen?

  • Blijft jouw product of dienst en de kwaliteit hierin intact bij het opschalen?

  • Welke strategie ga jij dan toepassen om meer klanten te kunnen genereren?

  • Heb jij de juiste tools en manuren om de doelstellingen te kunnen realiseren?

  • Heb jij een goed CRM-systeem, zodat elke medewerker de klantreis kan inzien?

  • Heb jij wel nagedacht over een goede follow-up voor jouw klanten?

  • Meer business betekent ook goede customer service. Is dit op orde?

Natuurlijk is ondernemerschap elke keer weer een fantastische uitdaging om de organisatie zo af te stellen dat jij de race van de concurrentie kan blijven winnen. Maar uit onderzoek blijkt dat veel bedrijven moeite hebben om in de race te kunnen blijven. En proberen zij dan ook om met beperkte middelen toch echt in de race te willen blijven.

Onze Business Development Managers zijn de techneuten voor jouw organisatie motor. En weten exact waar ze aan moeten sleutelen, om de motor van de organisatie op een strategische manier langzaam zo op te voeren. Zodat jij als ondernemer in de race kan blijven, en jij zo met de organisatie goede prestaties en zonder schade de finish zal gaan bereiken.

Daarnaast kan het ook goed mogelijk zijn dat je daarna weer de race kan gaan winnen, om zo de concurrentie ver achter je te kunnen laten. Its up to You!

"Wil jij nu jouw organisatie motor fine tunen, en ervoor gaan zorgen dat jij in de toekomst elke race gaat winnen van de concurrent! Laten we dan virtueel een bakkie smeer inplannen!"

WIL JIJ OOK EEN GESMEERDE ONDERNEMING?

Next Level Business Builders ondersteund bijna iedere Ondernemer in al haar organisatie doelstellingen. Ons doel is om samen met iedere ondernemer meer, stabiliteit, omzet en groei voor de organisatie te realiseren. Dit doen wij door samen te werken aan jouw oganisatie!

BUSINESS DEVELOPMENT

Onze business builders zijn allen doorgewinterde ondernemers. Wij hebben ongeveer 30 jaar aan ervaring in huis. Wij delen graag onze kennis en expertise, om jouw bedrijf naar the Next Level te tillen. Ben jij er al klaar voor om meer omzet te gaan realiseren voor jouw bedrijf?